پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ بهاء در اقدس دستور داده که اثاثیه منزل را هر نوزده سال یکبار عوض کنند. این حکم باعث به سختی انداختن پیروان اوست، چون ممکن است بعضی از اثاثیه منزل را نتوان تا نوزده سال نگه داشت، و یا اینکه وسیله ای پس از گذشت نوزده سال هنوز قابل استفاده و تمیز است را برای چه دور بیاندازیم و اگر وسیله ای را حتی یکسال مانده به اینکه نوزده سال تمام شوند خریده باشیم، آیا پس از گذشت یکسال آنرا هم باید عوض کنیم یا نه؟

بهاء در اقدس صفحه 41 سطر 1 می گوید: کتب علیکم تجدید اسباب البیت بعد انقضاء تسع عشرة سنة کذلک قضی الامر من لدن علیم خبیر- نوشته شده است بر شما تجدید و تازه کردن اثاثیه خانه پس از گذشتن نوزده سال همین طور تمام شده است امر از جانب خداوند دانا و مطلع.
این حکم در نهایت غرابت است، زیرا آن اثاثیه که در سر نوزده سال از هر جهت سالم و تمیز و بی عیب است و یا آن لوازمی که نظایر آنها را نمی توان پیدا کرد و یا به سختی و زحمت تهیه می شود، برای چه و بخاطر چه لازم است آنها را تجدید کنیم.
آیا شخصی که می خواهد اسباب خانه نوزده ساله خود را تجدید و تبدیل کند.
 چقدر بایستی تفاوت قیمت مستعمل و نو بودن و تفاوت بین دو قیمت خرید و فروش را تادیه کند؟ و چند روز لازمست برای این کار از شغل و کار خود دست کشیده و متحمل زحمات و سختی ها باشد؟ و در صورتی که این قانون اجراء بشود تا چه اندازه اسباب مستعمل خانه تنزل و بی ارزش خواهد شد؟
آیا بخاطر نو کردن و تازه نمودن اسباب خانه که یک عمل موهوم و خیالی و بی ثمری است، سزاوار است که تا این اندازه متحمل خسارت و زحمت باشند و ممکن است به جای این عمل در هر نوزده سال هر کسی به وضعیات داخلی یک نفر رسیدگی کرده و حوائج و نواقص زندگانی او را رفع و تکمیل بکند.
و ممکن بود اگر جناب بهاء علاقه زیادی به لطافت و تازه بودن و جلوه داشتن اسباب خانه داشتند حکم می نمودند به این که هنگامی که یکی از اسباب خانه کهنه و افسرده و خراب شد، آن را تجدید و تبدیل بمایند. و البته با این حکم نظر ایشان تامین شده و اسباب زحمت و خسارت و مشقت نیز درست نمی شد.

در نتیجه این حکم هر چند در نظر انسان ها جالب است و باعث می شود یک تحول و تازگی به زندگی انسان بدهد، اما باعث عسر و حرج است و اگر مثلا یک وسیله ای پس از هفده سال خراب شد و دیگر قابل استفاده نبود، مالک اگر آنقدر پولدار نباشد نمی تواند آن را تعویض کند، زیرا وسیله ی جایگزین دو سال قابل استفاده است و پس از دو سال نوزده سال تکمیل شده باید آن وسیله ی جدید را دور انداخته و یکی دیگر جایگزین آن کند.






طبقه بندی: تعالیم و آموزه های بهاییت، 
برچسب ها: محاکمه و بررسی باب و بهاء، تجدید اثاثیه منزل یکی از احکام بهاء، بهائیت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 23 خرداد 1392 توسط رهرو حق